بیمه در فضای متاورس

بیمه در فضای متاورس

متاورس واژه نام آشنایی است که در حال تبدیل شدن به شهرت جهانی می باشد اگر چه بسیاری از افراد فعالیت در فضای تعاملی را که با هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در بستر بلاک چین پشتیبانی می شود جدی نمی گیرند ولی باید اعتراف کرد که این فضا به سرعت در حال پیشرفت بوده و ابعاد وسیعی از زندگی مردم را در بر خواهد گرفت از این رو توجه صنعت بیمه به آن می تواند یک فرصت تازه باشد تا با ورود قدرتمند به این فضا به محافظت از دارائیهای کاربران در برابر انبوهی از کلاهبرداریها و یا هک های پیش بینی نشده بپردازند.

اگرچه  شناخت دقیق ریسکهای موجود در فضای  متاورس بدلیل نوپا بودن این تکنولوژی درحال حاضر ممکن نیست ولی با این حال در وضعیت فعلی  ریسکهای این فضا را می توان به چند دسته طبقه بندی کرد :

یک دسته از این ریسک‌ها با ماهیت این فضا ارتباط مستقیم دارند که از  مصادیق بارز آن می‌توان به ریسکهای سرمایه گذاری از قبیل ازبین رفتن پلتفرم مورداستفاده در متاورس و نتیجتا نابودی املاک خریداری شده دراین پلتفرم ، سرقت و یا کلاهبرداری از سرمایه گذاران بنام پروژه های متاورسی ، وعده های دروغین در مورد پروژه های بلاک چین ، افزایش صوری املاک و مستغلات متاورس برای ایجاد طمع در بین کاربران ویا حملات سایبری هکرها به داراییها و اموال سرمایه گذاران اشاره نمود . دسته دیگر این ریسک‌ها به تاثیرات این فضا در جامعه بر می‌گردد که از آن جمله می توان به ایجاد تغییرات ناخواسته در سیستم‌های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی  و عوارض روانی کاربران اشاره کرد و دسته آخر که الان هم شرکتهای بیمه را در خیلی از کشورها تحت تاثیر قرارداده است ریسکهای رفتاری کاربران  و خساراتی هست که آنان به  خودشان و اموال پیرامونی وارد می کنند مانند شکستن و تخریب اموال و اثاثیه منزل و خودزنی .

 شرکتهای بیمه با وجود این ریسک‌ها در فضای متاورس و ریسکهای ناشناخته ای که به مرور ظهور و بروز خواهد کرد می بایست با تعیین  راهکارهای فنی متناسب  خود را آماده ورود به این فضای پیچیده و نوین بنمایند و مطمئنا برگ برنده  مختص شرکتهای بیمه ای خواهد بود که نسبت به سایرین در این امر پیشقدم بوده و از این فرصت به نحو احسن استفاده نمایند.

مدت زمان زیادی نیست که نام متاورس در جامعه علمی کشور و در بسیاری از رسانه ها مطرح می گردد و بصورت مکرردر نشستهای تخصصی دیجیتالی کردن صنعت بیمه به گوش می رسد و قطعا این سوال برای بسیاری از افراد جامعه مخصوصا کارشناسان صنعت بیمه پیش آمده است که متاورس چیست و چه رابطه ای با صنعت بیمه دارد و تاثیر گذاری آن بر صنعت بیمه چگونه ممکن است؟  به همین جهت بر آن شدیم تا به بررسی نقش این پدیده نوظهور در صنعت بیمه بپردازیم .

متاورس دنیای دیجیتالی جدیدی است که ممکن است بخشهای بزرگی از جهان را در آینده نه چندان دور فرا بگیرید ، کلمه متاروس از دو واژه meta  به معنای فراتر و universe  به معنی جهان تشکیل شده است به عبارت دیگر معنای “متاروس” فراتر از جهان می باشد . متاروس از فضاهای مجازی تشکیل شده است که در آن افراد می توانند بجای ارتباط فیزیکی ، بصورت مجازی با هم ارتباط داشته باشند در این فضا هویت افراد و ماهیت اشیا با هم پیوستگی خواهند داشت .

در حوزه متاورس که واقعیت مجازی یا virtual reality  با واقعیت افزوده یا augmented reality  در هم می آمیزد ، افراد می توانند در یک دنیای دیجیتالی با اشیا و تمامی اتفاقات درون آن ارتباط برقرار کنند.

متاورس بدلیل کاربردهای بسیار متنوعی که در حوزه های پزشکی ، آموزشی ، گردشگری ، نظامی ، اقتصادی ، خدماتی و امثالهم دارد به سرعت در حال توسعه و تکامل می باشد و به زودی شاهد خواهیم بود که این پدیده نوظهور به عنوان زیربنای تعاملات بین انسانها و اشیا و به عنوان یکی از زیر سیستم های انقلاب صنعتی پنجم ، ساختار تعاملات بشری را در تمامی ابعاد آن تغییر و تعریف جدیدی از جهان فرازمینی بوجود آورد .

متاورس بدلیل ایجاد سیستم بین پلتفرمی شرایط بسیار مناسبی را برای هدایت و مهاجرت کسب و کارها از فضای سنتی به فضای دیجیتالی فراهم آورده است و مطمئنا با فراگیرشدن متاورس تمامی اطلاعات مورد نیاز مشاغل در آن قرار می گیرد و کسب و کارها بدلیل توانایی انتقال مستقیم دارایی خود از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر بدون استفاده از خدمات واسطه به این فضا کوچ خواهند نمود هماهنگونه که در دوران کرونا و پسا کرونا شاهد این مهاجرت گسترده در کشورهای مختلف بودیم.

در متاورس با توجه به اینکه دارائیها حالت فیزیکی ندارند ، حفاظت و صیانت از آنها در برابر حملات سایبری اهمیت زیادی دارد زیرا در متاورس همه داده ها از جمله زمین ، املاک ، ارز ، ابزارها ، مشاغل ، سلامت و غیره که بصورت مجازی هستند ، شدیداً در معرض حملات سایبری قرار می گیرند ، به همین جهت شرکتهای بیمه برای تامین پوششهای بیمه ای ریسکهای موجود در متاورس راهی جز تطابق فعالیتهای خود بر بستر متاورس در آینده نخواهند داشت .

پیش بینی می شود در سالهای آینده شاهد افزایش سرسام آور تعداد مشاغل مربوط به صنایع مختلف در متاورس خواهیم بود و بیمه گرانی که در ورود به متاورس پیشقدم باشند سودهای کلانی کسب خواهند نمود زیرا متاورس امکان تعامل یکپارچه بین چندین کاربر را فراهم خواهد نمود و در این حالت صاحبان مشاغل قادر خواهند بود کل فرآیند درخواست صدور بیمه و طرح ادعای خسارت خود را در این فضا انجام دهند .

در حال حاضر اگر چه برخی از شرکت های بیمه گر بنا به دلایل مختلف از جمله هزینه های سنگین سرمایه گذاری در متاورس و یا فقدان دانش فنی در سازمان و یا بی توجهی به آینده تمایل زیادی جهت ورود به دنیای متاورس نشان نمی دهد و لی ناگزیر هستند استراتژیهای سازمانی خود را برای انتقال فعالیت های مربوطه به دنیای مجازی طوری تنظیم کنند تا کسب و کار آنها با واقعیتهای مجازی آینده سازگار باشد. خوشبختانه تعدادی از شرکتهای بیمه گر آینده نگر عملیات ساده سازی و دیجیتالی کردن فرآینده های کاری خود را شروع و مابقی شرکت های بیمه گر هم از این رویکرد استقبال می کنند زیرا ایجاد مشابه دیجیتالی یک محصول بیمه می تواند اولین گام در جهت فروش بیمه به عنوان یک محصول در مقایسه با ارائه خدمات در متاورس باشد تا کسب و کارهایی که در متاورس فروشگاه ایجاد می کنند بتوانند از محصولات بیمه ای بیمه گران در این فضا استفاده کنند .

شرکتهای بیمه دوراندیش برای بهره مندی از بازار بکر فضای متاورس گوی سبقت را از سایرین خواهند ربود و با پیشگامی در ورود به این فضا ضمن دسترسی به داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل هوشمندانه ریسک و تعیین نرخ حق بیمه مبتنی بر هوش مصنوعی ، هم در ارایه خدمات بیمه ای سریعتر و دقیقتر عمل خواهند نمود و هم در جذب پرتفوی بیمه ای این فضا پیشقدم خواهند شد. در پایان باید یادآور شویم که متاورس اگرچه در اول راه است اما با سرعت خیلی زیاد در حال رشد می باشد و این باعث می شود که با قطعیت بگوئیم که شاهد افزایش تصاعدی مجازی شدن فعالیت ها و داراییهای کسب و کارها و صنایع در متاورس خواهیم بود و شرکتهای بیمه برای حفظ و صیانت از اموال و داراییهای صنایع در این فضا راهی جز تطابق فعالیت های خود بر بستر متاورس در آینده نخواهند داشت

تهیه و تنظیم : دکتر رضا اسدی

معاونت فنی و بازار کارگزاری رسمی بیمه بر خط نفت و انرژی

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.