تصادف با خودروی نامتعارف

تصادف با خودروی نامتعارف

خودروی نامتعارف چیست؟

خودرویی است که ارزش و قیمت آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی است. برحسب این تعریف، در سال ۱۴۰۱، اگر ارزش خودرویی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف یا خودروی گران‌قیمت محسوب خواهد شد.

نحوه پرداخت خسارت خودروی متعارف چگونه است؟

سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال ۱۴۰۱ درخواست نماید، ۴۰۰ میلیون تومان است. اگر خسارت خودروی گران‎‌قیمت او حتی اگر بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیش از مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان را در سال ۱۴۰۱ پرداخت نخواهد کرد.

به عنوان مثال اگر در تصادف پراید با لکسوز، آینه بغل این خودروی نامتعارف بشکند، راننده پراید مقصر شناخته شود، میزان خسارتی که او با بیمه شخص ثالث خود به راننده لکسوز پرداخت خواهد کرد، معادل ارزش آینه بغل گران‌ترین خودروی متعارف در سال ۱۴۰۱ است.

در این مقاله، رنو تندر ۹۰ دنده‌ای در نظرگرفته ایم. با فرض مبلغ ۳ میلیون تومان آینه بغل این خودرو، میزان خسارتی که بیمه شخص ثالث پراید به مالک خودروی نامتعارف لکسوز پرداخت خواهد کرد، ۳ میلیون تومان خواهد بود. الباقی خسارت با بیمه شخص ثالث پراید قابل پرداخت نیست.بلکه راننده خودروی نامتعارف باید با بیمه بدنه خود آن خسارت را جبران نماید. در این شرایط تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه شخص دارنده خودروی لوکس نیز از بین نمی‌رود.

نحوه انتخاب شرکت های بیمه گر

شرکت های بیمه متعددی در داخل کشور فعال هستند که به ارائه انواع خدمات بیمه ای مانند : بیمه بدنه خودرو ، بیمه شخص ثالث ، انواع بیمه های عمر، بیمه باربری ، بیمه آتش سوزی ، بیمه مسئولیت و مهندسی انواع بیمه های دیگر می پردازند.

معیارهایی که کارگزاری بیمه نفت و انرژی جهت انتخاب شرکت بیمه گر مناسب به مشتریان خود مشاوره می دهد در همه کشورهای دنیا توسط افراد بیمه شده و مردم هنگام انتخاب یک شرکت بیمه ای مدنظر قرار می گیرند.

معیارهای کلی و اختصاصی انتخاب شرکت بیمه

معیارهای انتخاب شرکت بیمه مناسب را می توان به دو گروه معیارهای کلی و معیارهای اختصاصی تقسیم کرد. معیارهای کلی به ما کمک می کند تا به مقایسه سابقه فعالیت شرکت های بیمه، اعتبار هر یک از آن ها، توان مالی، و مواردی مانند سطح توانگری شرکت های بیمه بپردازیم.

این در حالی است که معیارهای اختصاصی به بررسی خدمات بیمه ای هر یک از این شرکت ها در یک حوزه خاص به طور تخصصی (مانند حوزه خدمات بیمه خودرو، حوزه خدمات بیمه درمانی، حوزه خدمات بیمه عمر و …) می پردازند.

معیارهای اصلی انتخاب شرکت بیمه

برای انتخاب شرکت های بیمه باید توجه ویژه ای به معیارهای زیر داشته باشید:

  • میزان توانگری مالی شرکت بیمه
  • سابقه فعالیت های شرکت
  • گستردگی خدمات شرکت بیمه
  • نحوه رسیدگی به درخواست ها و شکایات توسط شرکت بیمه
  • نحوه پرداخت خسارت به آسیب دیدگان و ذینفعان توسط بیمه
  • ظرفیت مجاز نگهداری شرکت
  • میزان خطرپذیری شرکت بیمه

اهمیت انتخاب شرکت بیمه مناسب با توانگری مالی

بررسی توانگری مالی شرکت نیاز به بررسی صورت حساب های مالی یک شرکت است (این صورت های مالی مهم بوده و کمک زیادی به ما برای مقایسه و انتخاب شرکت بیمه مناسب خواهند نمود) و بنا به قانون و در اجرای مقرراتی که توسط شورای عالی بیمه تصویب شده اند، هر یک از شرکت های بیمه باید صورت های مالی مربوط به حسابرسی های سالانه خود را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند.

آیین نامه های مربوط به توانگری مالی شرکت های بیمه جزو مهم ترین آیین نامه های قابل اجرا توسط بیمه مرکزی هستند. این آیین نامه ها به مردم توصیه می کنند با در نظر گرفتن سطح توانگری مالی شرکت های بیمه نسبت به انتخاب شرکت بیمه گر اقدام کنند چراکه فعالیت شرکت های بیمه می تواند با توجه به سطح توانگری توسط بیمه مرکزی محدود و یا گسترش یابد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.