برگزاری اولین جلسه کارگروه حقوقی صنعت بیمه و قوه قضایی کشور

برگزاری اولین جلسه کارگروه حقوقی صنعت بیمه و قوه قضایی کشور

اولین جلسه کارگروه حقوقی صنعت بیمه و قوه قضاییه در راستای تحقق اهداف از چشم انداز و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و با هدف هم افزایی و ضرورت رفع موانع حقوقی و قضایی صنعت بیمه و تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بیمه گزاران و آحاد مختلف جامعه، راه اندازی و با حضور دکتر جمادی معاون قضایی دادستان کل کشور و رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه، دکتر سید محمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران و اعضای کارگروه مشترک در سالن جلسات سندیکا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران، سندیکای بیمه گران از سال 1400 به منظور ساماندهی و ایجاد زمینه های لازم در جهت رسیدگی به امور بیمه ای بیمه گذاران و بیمه گران و رفع برخی مسائل، مشکلات و چالش های اجرایی فیما بین موسسات بیمه و قوه قضاییه با انجام مذاکرات و مکاتبات و با پیگیری های مستمر با هماهنگی و مساعدت قوه قضاییه موفق شد، موافقت معاون اول قوه قضاییه را برای تشکیل کارگروهی تخصصی و حقوقی متشکل از نمایندگان قوه قضاییه و صنعت بیمه اخذ نماید.

بعد از طرح موضوع در ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه و ارائه گزارشات لازم اعضای بیمه ای این ستاد، با پیشنهاد دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران موافقت و مراتب پس از تدوین شیوه نامه اجرایی و تایید آن توسط معاون اول قوه قضاییه به سندیکا ابلاغ گردید.

از جمله وظایف این کارگروه هماهنگی و پیگیری جهت اجرای دقیق و سریع مصوبات ستاد مرکزی و حسن اجرای سیاست ها و مصوبات این کارگروه، موضوعات مرتبط با صنعت بیمه در قوه قضاییه و موسسات بیمه و همچنین هماهنگی در اجرای وظایف پیشگیرانه با رویکرد پرهیز از موازی کاری در خصوص موضوعات مرتبط با شیوه نامه مربوطه و شناسایی مسائل و مشکلات بین قوه قضاییه و صنعت بیمه و ارائه همکاری های قانونی قابل اجراء و تخصصی جهت رفع مشکلات و موانع موجود می باشد.

از اثرات و نتایج مفید و ارزشمند تشکیل این کارگروه می توان به ایجاد هماهنگی و رفع کاستی ها و مشکلات موجود قضایی اشاره کرد که مصوبات این کارگروه پس از تایید معاون اول قوه قضاییه جهت اجرا به کلیه محاکم قضایی و موسسات بیمه ابلاغ خواهد شد.

همچنین بر اساس دستور العمل این کارگروه مسائل و چالش های حقوقی و اجرایی مربوط به موسسات بیمه و محاکم قضایی در جلسات کارشناسی این کارگروه مطرح و مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت.

در اولین جلسه این کارگروه ابتدا دکتر کریمی ضمن قدردانی از همکاری های موثر مقامات و مسئولین قوه قضاییه، راه اندازی و شروع این کارگروه را از جمله نتایج تلاش ها و پیگیری های مستمر سندیکای بیمه گران و مدیران عامل موسسات بیمه دانسته و اظهار امیدواری نمودند: مصوبات این کارگروه موجب تسهیل و تسریع در امور بیمه گزاران و بیمه گران عضو سندیکا می شود.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در گزارش اجمالی خود به اقدامات سندیکا در ارتباط با آموزش قضات، ایجاد شعب تخصصی امور بیمه و برگزاری جلسات و پیگیری های مربوط به تاسیس مرکز داوری ویژه امور بیمه ای با راهبری و حمایت و نظارت سندیکا نام برده و از معاون دادستان و معاون مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه که از اعضای کلیدی کارگروه می باشند درخواست نمودند تا در خصوص صدور مجوز مرکز درخواستی همکاری و مساعدت های لازم را بعمل آورند.

در ادامه جلسه دکتر جمادی با اظهار خرسندی از شروع به کار این کارگروه و تشکر از اقدامات سندیکای بیمه گران، اظهار امیدواری نمودند که مصوبات کارشناسی این کارگروه موجب تسریع و تسهیل در امور بیمه گذاران و موسسات بیمه گردد.

معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار داشتند: پرونده های مستقیم و غیر مستقیم مطروحه در داسراهای عمومی و انقلاب و محاکم قضایی در ردیف دوم تعداد پرونده های ورودی به محاکم قضایی است و امید است با بهره گیری از مرکز داوری و شیوه آن و مخصوصا راه اندازی شعب تخصصی امور بیمه ای در محاکم قضایی از ورود پرونده های امور بیمه ای به محاکم، کاهش قابل ملاحظه ای صورت پذیرد.

گفتنی است بر اساس مصوبات امروز این کارگروه مقرر گردید دستگاه قضایی و سندیکای بیمه گران مسائل و مشکلات و اهم چالش های موجود فی ما بین موسسات بیمه و قوه قضاییه را اعلام کرده تا با رعایت اهمیت موضوعات و اولویت های لازم در جلسات کارگروه مطرح و مورد اتخاذ و تصمیم قرار گیرد.

منبع:سندیکای بیمه گران ایران

2 دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.